Hur går det med nyårslöftet? Att börja träna är det vanligaste nyårslöftet men inte alla lyckas längre än att träna under januarimånad. När februari sedan kommer, som ofta också kommer med sjukdom, kan det vara svårt att fortsätta med den nya rutinen. Men det går, med lite vilja.

För att verkligen träna ordentligt gäller det att tycka träning 7826628-morgon-gymnastikär kul, att det är någonting som du ser fram emot att göra. Därför kan det vara en bra idé att testa olika typer av träning, för att hitta vad som passar dig bäst. Om du lyfter blicken och ser på träningsmöjligheter utöver det vanliga “gå på bandet” eller att gymma så kommer du hitta flera alternativ. En av de träningsformer som spås trenda under 2016 är “bärbar teknik“. Det handlar om en kroppsnära teknik, där små apparater som scannar av och mäter bland annat rörelse, sömn och hjärtrytm. Dessa kommunicerar sedan med din smartphone och hjälper dig att förbättra din teknik och träning. Kolla exempelvis in Ollinfit, Movo Wave eller Oura så förstår du närmare vad det betyder. Varför är detta bra? Genom att använda dig av tekniken kan du lättare se från vilken träning du får ut mest av, någonting som lär vara mycket motiverande.

Egen, lekande och annorlunda träning

En annan trend som lär växa under året är “egen träning”, vilket innefattar att du frigör dig från det fysiska gymmet. Istället kan du träna hemma, någonting som till exempel Sats erbjuder sedan årsskiftet. Du kan då välja att träna framför datorn, precis som om du går på ett pass. För de unga kommer man med träning satsa mycket på lekande träning, med det innebär exempelvis att hoppa hopprep eller studsmatta. Du kan då enkelt handla studsmatta online, så blir det lätt för ditt barn att lekträna. Utöver ovanstående träning hoppas vi på att det även kommer mer av annorlunda träning, som exempelvis “Barre move” som flera gym presenterade 2015. Varför inte ta det ännu längre och även introducera klassiska lekar på gymmen? Spökboll och hela havet stormar var otroligt roligt under gympalektionerna och helt klart en träning som få vuxna orkar med numera.