Den som bygger muskler och tränar kan undvika depression. Detta på grund av ett enzym som bildas. Men har man starka muskler, bör man även lära dem att slappna av för att öka rörligheten.

2657324-styrketraning-4

Det är sedan tidigare känt att träning kan användas som behandling mot depression men man har aldrig varit säker på varför. Ny forskning visar dock att blodet rensas från ett skadligt ämne för hjärnan när musklerna används, skriver SvD Träning. Det är ett enzym, vid namn KAT, som bryter ner kynurenin som bildas vid stress och skadar hjärnan. Folk som är muskulösa har högre nivåer av detta enzym. Musklerna får alltså en filterande effekt om de aktiveras, som kan skydda hjärnan.

Många bra muskelövningar

Träna musklerna kan man göra på många olika sätt och musklerna byggs inte enbart upp utav styrketräning. Vill man till exempel träna upp musklerna i magen finns effektiva magövningar som man kan ta till. Om man vill ha ännu fler sköna träningstips kan man besöka Maxa din fettförbrännings facebook-sida. Musklerna mår dock inte bara bra av att aktiveras utan det är även bra om man lär sig att slappna av i musklerna.

Ge musklerna massage

På grund av att det är så bra för våra muskler att slappna av ibland, har ett antal olika träningspass med fokus på detta startats. Dessa pass brukar gå under namn med ordet ”trigger” i sig. Under passen ger man kroppen en massage genom att ha en liten boll eller en räfflad rulle. Genom att stretcha kroppen på det här sättet kan man öka rörligheten. Man kan även mjuka upp för att förebygga skador och mobilisera musklerna inför ett träningspass. Passet fungerar även bra för att hitta smärtande muskelknutor och problemområden. Läs mer.