träningSommartider hej hej, sommartider! Endorfinerna sprudlar för oss träningsälskare just nu, eftersom vi äntligen kan vara ute och träna utan att behöva frysa eller bli blöta av regn och rusk. Och sommaren i Sverige är ju även den tid då vi tävlar som mest.

På vintern är det Vasaloppet men utöver det är det inte mycket tävlingar som lockar. På sommaren däremot kan du springa mängder av olika lopp, köra cykeltävlingar eller till och med tävla i simning. Vilken tävling ska du köra? Vill du göra allt borde du även testa på att köra “klassikern”. Klassikern, eller mer bestämt “Den svenska klassikern”, är att köra Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet och Lidingöloppet – allt under ett år. Du måste dock inte börja med Vasan utan du kan köra med Vätternrundan om du hellre vill det. Har du inte hunnit träna någonting till den gör det dock inte så mycket. Det är 30 mil av cykling, och nog är det långt men det går fortfarande att komma i form. Läs mer om hur i denna artikel.

Orkar du Lidingöloppet?

Det svåraste loppet av de som ingår i klassikern sägs vara Lidingöloppet. Lidingöloppet går av stapeln 25-27 september och du ska då springa 30 km (3 mil), vilket självklart kräver en hel del träning. När du tränar inför Lidingöloppet ska du dock vara försiktig så du inte skadar dig, det är det nämligen många som blir. En vanlig sak som drabbar löpare är hälsporre och när en väl har fått det kan det vara svårt att bli av med – det går dock. Det är även viktigt att du tar hand om dina fötter ordentligt när du tränar, https://www.footmender.se/ är en produkt som rekommenderas för att du ska få välvårdade fötter som klarar sig längre.


Ovan ser du en film från Lidingöloppet 2011.