Du kanske trodde att idrottsmassage bara var avsedd för elitidrottare? Där tog du fel! Idrottsmassage kan användas för att stimulera träningen hos vem som helst. Det är en inriktning som är mer resultatinriktad än klassisk massage och är effektiv både före och efter behandlingen. Sysslar du med löpning, styrketräning eller cykling kan det vara en bra idé att börja med idrottsmassage. Ska du springa Stockholm Marathon kan du komplettera din träning med massage för att få bättre resultat.

Har du sträckt dig till följd av träning, eller planerar du springa maraton? Då skulle idrottsmassage kunna vara något för dig. På http://www.massagestockholm.se/city erbjuder de idrottsmassage bland flera metoder och har en lång erfarenhet. I svd.se är det främsta tipset för den som ska springa Stockholm Marathon att förbereda sig med idrottsmassage. Den hjälper mot stelhet, muskelvärk och trötta leder.

Som komplement till träning

Idrottsmassage används för att både göra återhämtningen från en idrottsskada mer effektiv, men används också som ett komplement till ens alldagliga träning. Tack vare att den är mer djupgående och lite mer ”hårdhänt” stimulerar den stelhet och muskelvärk. Många menar att man inte kan beskriva känslan efter en idrottsmassage, man måste helt enkelt prova det själv.

Många drabbas idag av idrottsskador för att de helt enkelt inte känner till hur de ska begränsa sig, hur de ska röra sig rätt eller vilka maskiner de kan använda. I body.se kan du läsa om övrig rehabilitering. För att förebygga idrottsskador kan det vara bra att komplettera träningen med massage, men också prata med experter som kan visa hur du ska sätta foten när du löper, eller hur du ska använda ryggen om du gymmar mycket.

Det finns även idrottsmassage där man använder en så kallad LPG-metod. Då är det en maskin som masserar istället för mänskliga händer. Metoden är inte helt okontroversiell och används främst för att behandla celluliter. Bra kost och träning, är annars det främsta tipset för en smidig hud. Och idrottsmassage kan hjälpa dig att träna mer effektivt.

Fler tips för att ladda inför marathon hittar du i det här klippet!