Vi matas ständigt med nya dieter som vi bara måste testa för att gå ner i vikt och bli hälsosammare. Några nya dieter som dock visat sig hålla i längden och ha positiva effekter är GI och LCHF. GI har också visat sig vara bra för hjärta och kärl.

573396-healthy-delicious-salad-on-a-plate-with-high-depth-of-field

Den första stora utvärderingen av den senaste tidens dietforskning är gjord och utvärderingen visar att kolhydratsnål kost, som GI och LCHF, är mest effektiv mot fetma på kort sikt.

”Forskarna betonar att det ännu inte finns någon undersökning om långsiktiga effekter av dieter med lågt eller inget kolhydratintag. Men på sex månaders sikt har dem större inverkan på vikten än den traditionella fettsnåla dieten med ett högt intag av långsamma kolhydrater.” Läs mer.

GI- och LCHF-märkning förbjuds

Vill man alltså gå ner i vikt fort och effektivt är någon av dessa dieter sättet att gå tillväga. Man har försökt underlätta för de som följer dieterna genom att erbjuda olika produkter i mataffärerna som är märkta med GI eller LCHF. Nu har dock dessa märkningar förbjudits eftersom att dieterna inte finns med i EU:s lista över godkända begrepp, skriver Dagens Nyheter. Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kritiserat förändringen, eftersom att de anser att detta försvårarar för konsumenterna att göra hälsosamma matval. Följer man dieterna kan man dock fortfarande få specialanpassad kost, som till exempel gi middag, från olika företag på nätet.

GI minskar risken för sjukdomar

Förutom att GI-kost leder till en snabb viktnedgång hos många, kan den också vara bra för kärl och hjärta. En omfattande studie, som SvD skriver om, visar att GI-mat är lika bra som fullkorn och fibrer för att minska risken för diabetes och hjärtsjukdomar, speciellt hos kvinnor.