Den genomsnittliga västerländska människan äter en ensidig kost. Det gäller alla, men inte minst småbarnsföräldrar. Ris varvas med pasta och potatis – blir det riktigt galet någon dag blir det på sin höjd couscous. Tyvärr är det alldeles för ensidigt och de flesta behöver vidga sina vyer ännu mer. Det finns bra, näringsrika alternativ, som är minst lika goda som våra klassiker.

Vi anpassar gärna våra grönsaksinköp med säsong; men ris verkar finnas tillgänglig hela tiden. Men självklart finns det säsong även för riset. Risodling är generellt väldigt arbetskrävande och kräver mycket vatten. Det är jämförelsevis proteinfattigt, även om det innehåller en del vitaminer och mineraler. Tyvärr inte så rikt på C-vitamin som vi skrivit om tidigare.

Förädlat durumvete

Även om råris brukar tas upp som exempel på hur man kan fortsätta äta ris men övergå till en nyttigare variant så kvarstår det faktum att riset inte går att odla om det inte finns rätt förhållanden. till det behandlade riset och innehåller både zink, fibrer och fler B-vitaminer än det vita riset. Men ett ännu bättre alternativ är durum. Forskare har dessutom framställt durumvete som kan växa under varma och torra perioder, då risbönderna inte kan odla sitt ris.

”Enligt beräkningar skulle bönder i hungersnödsdrabbade områden i Senegal, Mauretanien och Mali kunna producera 600 000 ton ny mat – motsvarande 175 portioner pasta per person och år – vilket skulle kunna ge ökade inkomster för 1 miljon jordbrukarfamiljer.

Durumvetet innehåller fem gånger så mycket protein som ris, liksom vitaminer och mineraler, och kommer därmed också att bidra till en förbättrad kost.” läs hela artikeln på forskning.se

Durum är precis som ris en gräsväxt. Fördelen med ris/råris är att det är glutenfritt. Om du inte är glutenallergisk bör du välja pasta gjort på durumvete istället för de där snabbmakaronerna som råkar slinka ner i varukorgen allt för ofta.